Ready? Play!

Saturday 23rd June 2018

On Tuesday, I performed a 10 minute piece with my friend and collaborator, pianist Mikaela Livadiotis. Things didn’t quite go as planned, but the audience enjoyed it!

Mikaela Livadiotis & Yanaëlle Thiran performing ‘Musical Toys’ at New Lights Piano festival, 19/06/2018. Photo by Madeleine Rose Elliott

The event – We had been invited to play together at New Lights Piano Festival, a festival of contemporary piano music curated by Trinity Laban student Mahsa Salali. Mikaela decided to play some of Sofia Gubaidulina’s ‘Musical Toys’ (composed in the late 1960s). Together, we selected 7 out of the 14 short pieces in the score. I started improvising and setting movements to them at the end of May.

The performance space, a beautiful concert hall called the Peacock Room, was where we had we won the Gladys Puttick Improvisation Competition in 2017. In other words, I was familiar with it and had fantastic memories linked to it. However, on Tuesday morning, I found out that the grand piano would be placed in the middle of the room, with audiences sitting all around it. Having choreographed my micro-pieces on the assumption that the piano would be behind a small rectangular dance space, which all audiences would watch from the same side, I had to quickly remap my pathways in space.

Yanaëlle Thiran performing ‘Musical Toys’ at New Lights Piano festival, 19/06/2018. Photo by Madeleine Rose Elliott

Lesson learnt: performing is like teaching: even when you plan and rehearse for hours, you never know how it is going to go until the class or show is over. You have to be ready to make small adjustments (and sometimes even big changes) on the day, on the spot, in the space. And that’s what we did.

How it went: I managed to spin, hop and slide around the piano, turn a page in Mikaela’s score in the middle of my dances, and play the first four notes of ‘The Echo’ – this last action being the only one that was part of the initial plan. The performance felt pretty blurry from the inside, but I played with it. If musicians “play”, why should we, as  dancers, be so serious about our work? What if I “played” my choreographies instead of merely “performing” them?

Mikaela Livadiotis & Yanaëlle Thiran performing ‘Musical Toys’ at New Lights Piano festival, 19/06/2018. Photo by Madeleine Rose Elliott

I enjoyed looking at spectators around me, surprising them and seeing them smile at me at various points in the piece. Judging from the generous applause they gave us at the end, our proximity with them and playful use of the space really hooked them. A young composer who was in the audience came to me and said that she really enjoyed my interpretation of the music, and the connections between my movements and Mikaela’s performance. The curator’s mum herself told me that she found our piece very touching.

What next? This collaboration with Mikaela is an ongoing process which we’re hoping to take further, so watch this space for future performances and concert dates! I will carry on working on three of these ‘Musical Toys’ next week and perform them again on Saturday 30th June at Hoxton Hall (more info: https://www.hoxtonhall.co.uk/event/ms-paolinis-phantasmagoria-cabaret/). Come along!

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Mes records de mai

Lundi 28 mai 2018

Capture d’écran du site de The Place, 28/05/2018

Le mois qui s’achève semble être celui de tous les records. Pour la première fois depuis octobre 2016, j’ai dépassé l’objectif personnel que je m’étais fixé : prendre 10 cours de danse professionnels chaque mois. Ce mois-ci, j’en ai pris 13, soit le double de ma moyenne des derniers mois. Et si je retourne à The Place mercredi matin, ça fera 14 !

Extrait du site de The Place

Quand je pense qu’il y a deux ans, à la fin de ma formation en danse à temps plein, je suivais au moins 10 cours techniques par semaine … Vous comprendrez aisément que toutes ces heures sont désormais remplies par d’autres réalités, par du travail (principalement des cours de danse à préparer, donner ou assister); des trajets d’un bout à l’autre de Londres, pour aller d’un studio ou d’une école à l’autre; des recherches, des mails et des candidatures à rédiger, sans oublier le travail académique, avec l’objectif de décrocher un diplôme pour mieux enseigner.

Honnêtement, j’ai parfois peur de ne pas (ou de ne plus) m’entrainer assez. S’il est vrai que rien ne se perd, que rien ne se crée, que tout se transforme, alors il n’y a pas à m’inquiéter. Ce que j’ai appris et réappris ressurgit, même si je ne le pratique plus de manière assidue. Il me semble aussi que ce que j’apprends aujourd’hui transforme ma pratique et mon mouvement bien plus en profondeur qu’avant. L’étudiante s’établit peu à peu comme professionnelle et voilà enfin qu’elle a décroché et mené à bien son premier contrat de danseuse embauchée sur audition par une compagnie ! Tout arrive.

Please Select: [City]

14 (et ce nombre fera sourire celle de mes sœurs qui se reconnaitra), c’est aussi le nombre de représentations que j’aurai enchainées ce mois-ci : 13 représentations de ‘Please Select: [City]’, la création de Kuan-Yu Chen (cliquez sur la photo pour en savoir plus !) et une performance solo “anonyme” pour l’exposition de fin d’études de mon amie et collaboratrice Maddie.

Madeleine Rose Elliott, de son nom complet, termine son bachelier en photographie au Collège de Communication de Londres (LCC). J’ai accepté de participer à son projet de fin d’année en interprétant des mots comme “anonyme” et leur définition devant son objectif (photographique, dans ce cas-ci). Me voilà donc immortalisée dans une série de clichés authentiques, pris sur appareil analogue et développés en chambre noire comme jadis. Venez voir cette lady in black encadrée et bien présente ce mercredi à LCC ! Plus d’infos : http://events.arts.ac.uk/event/2018/5/31/LCC-Degree-Shows-2018-Show-1/

Le travail de Madeleine Elliott, encadré, accroché et prêt pour son exposition de fin d’études au Collège de Communication de Londres, 25/05/2018

Pour en revenir au mot-clé de cet article j’ai pour objectif de continuer à m’entrainer, à collaborer et à partager ce que je ferai au mois de juin. Vous verrez bien !

‘Earth, Sea and Sky’: videos

‘The Water of Tyne’ (still from performance video), February 2018

Thursday 10th May 2018

The A440 Choir’s show ‘Earth, Sea and Sky’ is now on YouTube!

Here are the four pieces I created and performed for them last February, in my order of preference:

(1) ‘The Water of Tyne’: https://youtu.be/2uleXXLiZsk?t=43m31s

As I created this piece, I started developing what could be called Flying Fabric Floorwork Technique. I would like to take this movement research further and explore a broader range of images and metaphors. These seem to emerge easily when floorwork vocabulary is complemented or amplified by the echo of a piece of fabric in motion. What do you think? Would you like to see more of this work?

(2) A birdsong improvisation with flautist Sophie Baylis: https://www.youtube.com/watch?v=2uleXXLiZsk&t=427s

(3) ‘As Torrents in Summer’: https://youtu.be/2uleXXLiZsk?t=37m36s

(4) ‘The Singer’ sung a capella by Rosemary Morris: https://www.youtube.com/watch?v=2uleXXLiZsk&t=254s

When I spoke to my friends, audiences, choir members and other dancers involved in the show, they all had different preferences among these four pieces, so I would be curious to hear what you readers think.

Which one of these pieces do you find most memorable, accomplished, effective or visually pleasing in terms of choreography? Please note that the birdsong piece was a structured improvisation. I didn’t really choroegraph it: I just practiced it a couple of times with Sophie and responded to the sound of her flute in the moment 🙂

Premiers pas en Grèce

Samedi 21 avril 2018

Σχολή Χορού Ιρένα Αναστασία Μπρέκου, 21/04/2018

ça y est ! J’ai mis les pieds en Grèce pour la première fois ! Et pour la première fois, j’ai donné cours de danse à l’étranger. Je ne vous cache pas que j’avais quelques appréhensions. Avais-je prévu trop d’activités pour l’heure vingt que j’allais devoir animer ? Avais-je bien anticipé le niveau et les attentes des élèves ?

En arrivant à l’école de danse d’Irena Anastasia Bregu (Σχολή Χορού Ιρένα Αναστασία Μπρέκου), j’ai tout de suite senti que la barre serait placée haut. A l’étage du bâtiment que vous voyez à droite, les jeunes danseuses de l’école répétaient leurs chorégraphies et semblaient fin prêtes pour la compétition du lendemain*. Non seulement leur synchronisation et leur technique étaient irréprochables, mais en plus elles affichaient le sourire et l’attitude de vraies professionnelles ! Impressionnant.

De midi et demi à 14h, j’ai observé l’atelier d’improvisation donné par mon amie et collègue Sofia, avec l’aide et la traduction de notre hôte Ioanna. Tout comme Sofia, Ioanna complète actuellement un Master en Chorégraphie au conservatoire Laban. Elle a grandi et étudié la danse en Macédoine grecque avant de venir à Londres. C’est donc grâce à elle que nous avons été accueillies dans la région d’origine d’Alexandre le Grand.

De 14h10 à 15h30, c’est moi qui ai mené la danse, enchainant échauffement technique au sol, répertoire de ma pièce “Swapping Shadows” et exploration par deux des relations possibles entre une danseuse sur ses pieds, à la verticale, et sa partenaire au sol, comme son ombre, à l’horizontale. En partant de ce concept tiré de la pièce, les élèves ont créé leurs propres duos, observé et apprécié des tas de mouvements de leur création, joliment synchronisés et dédoublés, l’un en haut, l’autre en bas. Pour conclure la session, elles nous ont laissé quelques mots enthousiastes en anglais et en grec.

I really liked working on the floor and being able to release and use my body this way. It was a new and different experience. The teachers were very kind and I loved both of the classes!

écrivit l’une d’entre elles.

We would like to do it again !!!

Conclut une autre. Moi aussi, et si l’occasion se présente, je retournerai volontiers en Grèce pour donner (ou prendre) d’autres cours et ateliers du genre.

Était-ce la brise qui m’avait portée jusque là, le soleil qui m’avait réchauffée dès mon arrivée ou la saveur des fruits de ma petite expérience d’enseignante que je commençais à récolter ? Tout s’était remarquablement bien passé, j’étais bien transpirante, et tellement contente, reconnaissante et fière d’être là, d’avoir pu partager ma passion et mon savoir-faire-en-devenir avec des adolescentes aussi attentives et réceptives. Suite au prochain numéro !


*Si je trouve le temps de la rédiger, un article ultérieur vous en dira plus sur la compétition en question, Salonika Open 2018 !

Please Select [City]

Wednesday 11th April 2018

Next month, I will be performing at Wandsworth Arts Fringe! After a fun audition on site, I have been selected to perform in Please Select [City], a new dance piece by Taiwanese choreographer Kuan-Yu Chen.

We will start creating and rehearsing the piece in two weeks, and I’m excited to work with my duet partner, Inari Hulkkonen, whom I met at the audition. Inari is from Finland and trained at Northern School of Contemporary Dance, in Leeds. Together, we will perform Please Select [City] 13 times over 3 consecutive weekends. Below are all of our performance dates and times, for those of you who are in, or are able to come to London:

  • Saturday 5th May 2018, 2.30PM to 3.10PM and 4.00PM to 4.40PM
  • Sunday 6th May 2018, 6.30PM to 7.10PM and 8.00PM to 8.40PM
  • Saturday 12th May 2018, 6.30PM to 7.10PM and 8.00PM to 8.40PM
  • Sunday 13th May 2018, 1.00PM to 1.40PM, 2.30PM to 3.10PM and 4.00PM to 4.40PM
  • Saturday 19th May 2018, 2.30PM to 3.10PM and 4.00PM to 4.40PM
  • Sunday 20th May 2018, 6.30PM to 7.10PM and 8.00PM to 8.40PM

Intoon Dance Audition, Wandsworth Common station, 25/03/2018

The great thing about this show is that it will be very easy to find it! If you come from central London and get off the train at Wandsworth Common Station, you will arrive on Platform 1 and won’t need to go any further: that’s where Platform 1 Gallery is, and where our performance will happen.

See you there!


Tickets cost £10 and can be purchased online. More info: https://www.wandsworthfringe.com/whats-on-2018/please-select-city?spektrix_bounce=true

Chorégraphe citée : Hagit Yakira

Mardi 3 avril 2018

Quand je prends le temps de le parcourir, le blog du Conservatoire Trinity Laban m’offre des lectures inspirantes. Aujourd’hui, par exemple, j’ai lu l’interview d’une chorégraphe que je ne connais pas encore personnellement, mais dont j’entends beaucoup parler sur la scène et dans les studios de la danse contemporaine londonienne. Extrait :

What was your inspiration behind the work?

My main inspiration was London and the fact that I feel there is an unspoken rule here which is the necessity to move forward. Any hesitation, suspension, pausing is an interference for London’s practicality. London is of course is prototype for something broader – I didn’t want the piece to convey this in a direct or literal way. I wanted to find a poetic, physical and metaphorical way to work with the idea of moving forward, with traveling, with time and with the dancers.

Source : Transitions 2018: Q&A with choreographer Hagit Yakira

A la question “quelle était votre source d’inspiration derrière ce travail ?”, Yakira répond donc “Londres et le fait qu'[elle] sent qu’il y a [là] une règle tacite qui est la nécessité d’aller de l’avant.” Je suis d’accord à 100%. Depuis que je m’y suis installée, Londres me pousse et me porte tellement que je dois me forcer à partir à l’étranger (ou à rentrer au pays de mes parents) pour me poser et me re-poser vraiment, de temps en temps.

J’y suis. Enfin. De retour sur le contient européen pour un petit séjour, le temps de recharger mes batteries et de faire le plein d’inspiration. Le temps important, aussi, de rédiger et d’envoyer des tas de candidatures pour relancer mes activités d’artiste-danseuse dès que je serai de retour à mon camp de base outre-Manche. Des activités, il y en a déjà à l’horizon, mais pas encore assez que pour vous annoncer toute une saison … Enfin, vous verrez bien ce qui viendra dans les prochains mois !

Et en parlant de projets pour ce printemps, j’ai hâte de voir mon ami Ayongga et ses collègues de la compagnie Transitions 2018 danser la pièce d’Hagit Yakira !

Défi dans’coveries, on se reverra là-bas 🙂


 

Latest news from DanceWest

Tuesday 20th March 2018

Co-teaching dance sessions at the Embassy of Ireland on behalf of DanceWest, 15/03/2018

Spring is back, and I have been working for DanceWest for an entire year now! It has been a busy one, packed with teaching and learning opportunities, sprinkled with informal performances and theatre trips.

With DanceWest, I have taught and assisted sessions in schools, public libraries, studios, and even at an embassy, with participants from all ages and levels of experience (from mothers and toddlers to DanceWest’s Youth Dance Company).

This spring, I’m proud to support Ignition Dance Festival 2018:

Produced by Hammersmith-based DanceWest, Ignition Dance Festival showcases a vibrant programme from visionary choreographers who have danced for some of the biggest companies in the world. The festival, launching 16 May, will be in the Lyric Hammersmith’s main house and features a special line up of performances to celebrate Ignition’s fifth birthday. DanceWest have commissioned five previous recipients of the festival’s prestigious choreographic bursaries to present work.

The retrospective programme will include works by international artists Salah El Brogy (Akram Khan Company, Protein), Dane Hurst (Rambert Dance, Company Wayne McGregor) Thick & Tight (Tanztheatre Wuppertal Pina Bausch, Gary Clarke Company) Sally Marie (New Adventures, Royal Opera House) Tim Casson (Jasmin Vardimon, Sadlers Wells). The evening will also include announcements and presentation of Ignitions 2018 choreographic commissions recipients who will create new choreography for the Rose Theatre Kingston in June.

Ignition supports community dancers, emerging artists and mid-career choreographers to create new choreography, produced by cutting-edge dance organisation – DanceWest. Chief Executive of DanceWest and Founder of the festival Rosie Whitney – Fish said: ‘From humble beginnings the festival provides thousands of opportunities for dancers and choreographers at every stage of their career. A huge thank you to Arts Council England, London Borough of Hammersmith & Fulham and Royal Borough of Kingston for their support’ ‘Ignition is unlike any other festival and is certainly not to be missed,’ added Rosie, who has recently been recognised for her contribution to arts and culture by Hammersmith and Fulham’s Civic Honours.

The festival continues with events throughout the summer including the popular, accessible and family-friendly – Community Dance Platforms for non-professional dancers aged 6-86, giving an opportunity for everyone to present their work in a slick, short programme on stage at the Rose Theatre Kingston and Lyric Hammersmith.

More info on the DanceWest website and on the event’s Facebook page.

As you can imagine, there is a lot of work to do behind the scenes to make this event happen. Rosie is already on it, and I joined her in the office this morning. More soon!